Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 19:31
Reklama
Reklama

„Jesień z Chopinem" trwa. Recital Marka Mizery

Jutro, 18 października Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na recital Marka Mizery, wybitnego pianisty i pedagoga. Zainauguruje on „Jesień z Chopinem”, cykl koncertów fortepianowych z udziałem wybitnych pianistów polskich różnych pokoleń, podczas których, tak jak podczas święta, jakim zawsze był Konkurs Chopinowski, będziemy rozkoszować się muzyką Fryderyka Chopina.
„Jesień z Chopinem" trwa. Recital Marka Mizery

Podczas kolejnych koncertów usłyszymy także: Jana Wachowskiego, rocznik 1998, m.in. laureata I nagrody w kategorii Pianistic Performance – wykonawców w wieku do 37 lat na XXI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Pietro Argento w Barii we Włoszech w 2018 r., a także Marka Jerzego Maciejewskiego, solistę i członka zespołów kameralnych, w tym autorskiego Tria Fortepianowego im. Ignacego Jana Paderewskiego, a także jednego z członków i współzałożyciela zespołu Camerata Vistula.

Recital Julii Łozowskiej – zdobywczyni m.in. Grand Prix, I miejsca oraz nagrody specjalnej dla indywidualności turnieju na XXII Ogólnopolskim Turnieju Pianistycznym im. H. Czerny-Stefańskiej (Żagań, 2017) – odwołany ze względu na konieczność zawieszenia działalności OiFP, został przełożony i o jego nowym terminie poinformujemy wkrótce.

“JESIEŃ Z CHOPINEM”

Niedziela, 18 października 2020, godz. 12.00

Foyer OiFP, ul. Odeska 1

MAREK MIZERA – fortepian

FRYDERYK CHOPIN (1810-1849)

Nokturn f-moll op. 55 nr 1
Ballada As-dur op. 47
Mazurek e-moll op. 41 nr 1

Mazurek H-dur op. 41 nr 2

Mazurek As-dur op. 41 nr 3

Mazurek cis-moll op. 41 nr 4
Scherzo h-moll op. 20
Scherzo b-moll op. 31
Polonez As-dur op. 53

 

Nokturny op. 55 Chopin zadedykował Jane Stirling, szkockiej pianistce, uczennicy i miłośniczce jego oraz Thomasa Tellefsena (norweskiego ucznia naszego rodaka, których ścieżki artystyczne spotkały się w Paryżu), natomiast Balladę As-dur – pani de Noailles, francuskiej poetce i pisarce pochodzenia rumuńskiego. Trzeba przyznać, że Chopin lubił obdarzać sympatią piękne, niezależne i utalentowane kobiety.

W mazurkach, z jednej strony, Chopin zawarł swą tęsknotę za Polską i polskością (Mazurek e-moll przywołuje popularną w tym czasie piosenkę „Tam na błoniu błyszczy kwiecie”), z drugiej strony, każdy z nich jest liryczną, osobistą refleksją, swoistym muzycznym pamiętnikiem. Ta romantyczna poetyckość i melancholia emigranta to chyba najmocniej odciśnięte w nas skojarzenie artysty, towarzyszące odbiorowi niemal wszystkich jego utworów. W opusie 41 szczególnie wyróżnia się pod tym względem rozbudowana, liryczna forma Mazurka cis-moll.

Choć typowe scherza, jak sama nazwa wskazuje (z wł. żarty), powinne być dziełami o charakterze żartobliwym, to w przypadku Chopina usłyszymy w nich raczej melancholię i tęsknotę, jak choćby w drugiej części Scherzo h-moll, w którym z dala pobrzmiewa kolęda “Lulajże Jezuniu”. W Scherzo b-moll op. 31 ciemne barwy kontrastują z jaśniejszymi wzlotami. Oba dzieła wymagają od wykonawców ogromnej empatii i subtelności.

Polonez As-dur op. 53, zwany Heroicznym, jest ważnym symbolem polskości oraz jednym z najbardziej znanych polonezów Chopina. Na George Sand, kochance i towarzyszce długiego okresu życia kompozytora wywarł głębokie wrażenie, o czym napisała w jednym listów: “Inspiracja! Siła! Wigor! Nie ma wątpliwości, że taki duch musi być obecny we Francuskiej Rewolucji. Od tej pory ten polonez powinien być symbolem, symbolem heroizmu.” Mimo niechęci Chopina do nazywania swych dzieł, muzycy i w szczególności pianiści, połączyli słowo z muzyką, nazywając poloneza "Heroicznym".

MAREK MIZERA

Polski pianista, profesor sztuk muzycznych w 1980 r. ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Kazimierza Gierżoda. Wykształcenie muzyczne uzupełnił następnie pod kierunkiem m.in. Kajetana Mochtaka, Jerzego Godziszewskiego i Józefa Stompla. Po przeprowadzeniu przewodów kwalifikacyjnych I i II stopnia, postanowieniem Prezydenta RP z 21 grudnia 2012 r. otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Zawodowo związany jest z Instytutem Edukacji Muzycznej na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jako pedagog prowadził również klasę fortepianu w Instytucie Muzycznym w Korsholmie i w Konserwatorium Muzycznym w Jakobstad.

W okresie edukacji w szkole muzycznej zdobył m.in. nagrodę w pianistycznym konkursie im. Siergieja Prokofjewa w Katowicach. W trakcie studiów występował w roli solisty i kameralisty m.in. z Bernardem Ładyszem, Jadwigą Kotnowską i Ewą Iżykowską. Koncertował w wielu krajach europejskich, a także w Kanadzie, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Chinach, Republice Południowej Afryki i na Kubie. Jest autorem archiwalnych nagrań dla Polskiego Radia.

 


Podziel się
Oceń

Komentarze